Mijn eerste weekje in Sri Lanka - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje in Sri Lanka - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje in Sri Lanka

21 September 2015 | Sri Lanka, Weligama

Hallo allemaal,

Mijn eerste weekje in Sri Lanka zit er al weer op. Tot nu toe vermaak ik mij nog prima en krijg ik al veel indrukken van het land en de cultuur. Het is een mooi eiland met veel bomen, een ruige zee en de mensen zijn heel erg vriendelijk.

Na wat vertraging, slaap gebrek door weinig ruimte en flink veel turbulentie richting Istanbul verliep de in totaal 16 uur durende vlucht prima. In de middag kwamen we aan op Colombo. Je merkte al gelijk dat wij als blondines veel aandacht kregen.
Op colombo hebben we gedag gezegd tegen Kim en Jessie, die gelijk al naar hun stageplek gingen. Jeske en ik gingen met de taxi richting Negombo (een plaatsje dichtbij het vliegveld)
We dachten dat we een prijs hadden afgesproken met de chauffeur, maar aangekomen in Negombo moesten we het dubbele betalen want die prijs was voor 1 persoon. Lesje weer geleerd, goed communiceren over de prijs en heel duidelijk zijn, want er zijn flink veel oplichters.
In Negombo zaten we in een simpel hostel bij iemand thuis die een aantal kamertjes had. Dit lag nog geen 100m van het strand af. Hier hebben wij een nachtje bijgetankt en uitgerust van de lange reis.

De volgende ochtend vertrokken we naar onze stageplek. Met de tuk tuk vol met bagage werden we naar het station gebracht. Verbazingwekkend dat al die bagage daar in paste haha
We zijn met de trein via Colombo naar Weligama gereden. Een erg leuke route langs vele plaatsjes aan de kust. Een ticket koste maar liefst 1 euro pp, hier kan de NS nog iets van leren;). Het was druk in de trein, mensen verkochten eten en drinken en stapten midden op een treinspoor in, het kan allemaal hier in Azië.
Na 5 uur kwamen we aan in Weligama, het plaatsje waar Hellabeem gelegen is. Dit was nog best een eindje rijden met de tuk tuk. Doodeng met dat verkeer hier. Ze toeteren bij elke bocht en snijden de binnenbocht af. Ook rijden ze super kort langs voetgangers en/of andere dingen heen. Elk ritje zit je dus wel een paar keer met je handen voor ogen, als dat maar goed gaat!!

Hellabeem ligt midden in de jungle. Jeske en ik hebben hier ieder onze eigen kamer met eigen douche en wc. Ook hebben we hier gratis ongedierte (lees veel insecten) bij gekregen. Je leeft natuurlijk in de jungle dus er wonen hier veel beesten.
Die avond hebben we gelijk al kennis gemaakt met de jongens die we therapie gaan geven. Dit zijn er 32, ook wonen er 15 meiden intern. Ze spreken moeilijk Engels, maar willen graag dingen aan ons vertellen.

De volgende dag hebben wij meegelopen met Sameera (de fysiotherapeut), hij spreekt goed Engels en heeft ons al veel vertelt over de jongens. Sameera is een hele vriendelijke man die veel kennis heeft van zijn vak, dit is goed te zien in de manier waarop hij met de jongens omgaat. Wat mij ook opviel hierin is dat de jongens heel veel doorzettingsvermogen hebben en echt vooruitgang willen boeken.

We hebben van Hèlene een smoelenboekje gekregen waar bij elke jongen een kort verhaaltje bij staat, namen leren dus! Helaas zijn het geen Nederlandse namen zoals Jan of Piet, dus dat wordt nog lastig ;)

In het weekend hebben we boodschappen gedaan met Jan in Weligama. Ik had niet verwacht dat dit plaatsje nog zo groot was. Er zijn veel winkeltjes te vinden en het verkeer is druk. Hierna zijn we met de bus verder gereisd naar Mirissa, een plaatsje aan de kust.
De oom en tante van Jeske zijn op vakantie in Sri Lanka en verbleven hier een aantal dagen. Het weekend was erg gezellig en het zijn erg leuke mensen! We hebben veel gekletst, gelachen en gechilld bij de restaurantjes aan het strand.

Morgen beginnen we met onze stage. Het is spannend en leuk tegelijk, maar heb er in ieder geval heel veel zin in!

Liefs Eva

• 21 September 2015 - 19:06

Sylvia:

Super leuk om te lezen Eva! ik ga het zeker bijhouden!
    Heel veel plezier en succes de komende tijd! xx