Afscheid stage en meer! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu Afscheid stage en meer! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu

Afscheid stage en meer!

Door: Eva Heetkamp

Blijf op de hoogte en volg

20 December 2015 | Sri Lanka, Galle

Hoi Hoi,
Het heeft even een tijdje geduurd, maar hier ben ik dan weer met voorlopig mijn laatste reisverslag. Inmiddels ben ik hier al drie maanden en heb ik nog maar 4 weken te gaan tot mijn terugkomst in Nederland. Ik kan alleen maar zeggen dat de tijd hier echt heel snel voorbij gaat.

De afgelopen weken heb ik weer veel dingen meegemaakt op stage en in de weekenden. Een week geleden is er tijdens een spel in onze PMT les een jongen gevallen. Kaveesha heeft een spierziekte en is erg mager en kwetsbaar. Hij raakte uit balans en viel op zijn heup. Hij had zoveel pijn dat we erg geschrokken waren. Meteen dachten we dat hij zijn heup had gebroken. Toen hij na een half uur zijn been nog niet kon bewegen hebben we een busje geregeld die hem naar het ziekenhuis heeft gebracht, aangezien er op dat moment geen auto beschikbaar was. In het ziekenhuis moest hij heel lang wachten en toen Jeske en Sameera terugkwamen was er nog steeds niks gebeurd. Je kunt je haast niet voorstellen hoe dat hier gaat, mensen wachten uren lang op een behandeling en zitten in die lange tijd steeds in onzekerheid. Gelukkig komt Kaveesha er met een flinke kneuzing van af en is zijn heup niet gebroken. Hij moet nu veel rust houden en op bed blijven!

In die week zijn we elke avond voor de film bezig geweest. In het weekend zijn we zelfs thuis gebleven om dit af te maken en voor school bezig te gaan. Ik ben erg trots op het eindresultaat, ik krijg zelfs kippenvel als ik naar de film kijk! (en geloof me dit doe ik bijna elke dag)
Vrijdags zijn we naar Matara gegaan om cadeautjes te kopen voor de jongens, de meiden en de kindjes van buitenaf voor ons afscheid. Voor de meiden hebben we armbandjes gekocht, voor de jongens zonnebrillen en voor de kindjes van buitenaf puzzels. Voor alle jongens en meiden hebben we een extra Karam bord gekocht, een spel die ze dagelijks spelen. Aangezien je dit maar met vier personen kunt spelen en er veel animo voor is vonden wij het leuk om er een extra bord bij te kopen!
's middags hebben we een lekkere pizza naar binnen gewerkt, aangezien we vonden dat we deze wel hadden verdiend na al dat ploeteren en zweten voor de film ;)

Zondag is Jeske al vroeg vertrokken naar het vliegveld om haar ouders op te halen. Zelf heb ik deze dag gespendeerd in mijn favoriete strand plaatsje Mirissa. Ik geloof dat dit al de vijfde keer is dat ik hier ben geweest, maar je raakt er nooit op uitgekeken! In de middag heb ik hier twee Finse meiden ontmoet waar ik gezellig mee heb geluncht en de middag mee heb doorgebracht. Zij hebben een schoolsysteem waar je u tegen zegt en erg jaloers op kunt zijn. De scholen zijn gratis en ze krijgen overal subsidies voor! Als wij dat in Nederland hadden dan was ik wel een jaar op reis gegaan voor dit geld :)

Afgelopen week heb ik erg veel genoten van Nederlandse chocolade letters, dropjes, pepernoten, stroopwafels en hagelslag. De pakketjes vliegen me om de oren. Als ik dit allemaal zelf op zou eten zou ik moddervet worden dus ik heb het netjes gedeeld tot grote vreugde van Jan en Helène. Wel ben ik super blij en dankbaar voor alle lieve en leuke kaartjes en berichtjes van vrienden en familie.

Deze week hebben wij onze laatste groepslessen gegeven, zowel van weerbaarheid als van zelfverdediging. Veel jongens en meiden waren enthousiast en hebben veel geleerd waar ik erg blij van wordt. Je bent hier tenslotte om deze jeugd te helpen en een stukje van PMT te leren.


Afgelopen woensdag ochtend waren de kindjes van buitenaf er voor het laatst. Aangezien de schoolvakantie al was begonnen was de opkomst helaas niet zo groot. Wel hebben we met de kindjes die er waren nog leuke activiteiten gedaan en de nodige foto's gemaakt. Ze waren erg blij met de puzzels die we ze hadden gegeven.
Ook hebben wij deze dag ons afscheidsfeest gehad op stage. Hoewel ik tegen de nanny had gezegd dat we al sari's hadden, had ze voor ons hele mooie sari's meegebracht om die dag te dragen. In de middag hebben ze ons geholpen met aankleden. Aangezien wij Hollanders iets breder zijn dan de gemiddelde Sri Lankaanse vrouw was het even passen en meten, maar het is ze gelukt!
Toen we bij de meiden kamer naar binnen kwamen kregen we gelijk allemaal complimentjes. You are so beautiful, wauww, very good looking. Omdat we natuurlijk nooit sari's dragen en ook haast nooit make-up zagen we er heel anders uit. Ook de jongens en de staff members stonden hier van op te kijken haha. De meiden waren helemaal mooi opgemaakt en aangekleed. Dinsdag tijdens de generale repetitie ging de dans erg goed, dus we hadden hier alle vertrouwen in!

Het programma begon met het laten zien van onze film. Ik was blij dat er veel lokale mensen en een aantal familieleden waren gekomen, zodat ze konden zien wat wij in de stage periode met de jongens en de meiden hebben gedaan. Tijdens de film kreeg ik de tranen in de ogen, het besef komt er nu steeds meer dat het straks tijd is om afscheid te nemen. Het gevoel is heel dubbel omdat het natuurlijk ook fijn is om straks weer thuis te zijn. De jongens en de meiden hebben allerlei liedjes gezongen, dansjes en drama gedaan. Ook hebben de jongens de trucks laten zien die ze hebben geleerd bij zelfverdediging. Het was heel erg leuk en ik ben super trots op de meiden die heel goed hebben gedanst, het ging zelfs nog beter dan tijdens het oefenen. We hebben een leuke speech gekregen van Helène en lieve kaartjes en een olifantje gekregen als herinnering aan Hellabeem van iedereen.
Ze waren erg blij met de cadeautjes die ze hadden gekregen, de zonnebrillen en armbandjes werden meteen opgezet en omgedaan, er werd luid gejuicht bij het karambord en we hebben het feest nog afgesloten met een disco in het office. Het was leuk om te zien dat de jongens en de meiden hier samen plezier maakten en veel lol hadden met elkaar. Ik heb echt genoten van deze avond, mijn lach kwam niet meer van mijn gezicht af, wat ben ik apetrots op iedereen!

Verder heb ik deze week veel leuke avondjes gehad met Jeske en haar ouders. Wel had ik hierdoor meer heimwee aangezien je zelf natuurlijk ook had gewild dat je bezoek kreeg van thuis. Jeske is afgelopen vrijdag al met haar ouders op vakantie gegaan. Ik heb dit weekend met Maxine doorgebracht in Unawatuna en Galle. Galle was leuk versierd met allemaal lichtjes voor kerst, waardoor je toch een beetje een kerstsfeertje krijgt. De gedachte is toch raar dat ik straks kerst ga vieren met dertig graden aan zee in plaats van voor de kachel in Nederland. Verschil moet er wezen zeggen we dan maar! Je kunt heel goed merken dat het toeristen seizoen begonnen is. Waar ik in de afgelopen maanden misschien twee Nederlanders heb gezien, waren ze hier overal wel te bekennen. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat Galle fort vroeger door de Nederlanders is gebouwd. Vandaag heb ik een heerlijk dagje op het strand doorgebracht en gisteren hebben we lekker gewinkeld in het fort. Maxine vliegt vannacht alweer naar huis. Ik blijf tot en met woensdag nog op Hellabeem om de laatste schoolopdrachten af te ronden en afscheid te nemen van de meisjes groep die woensdag definitief weg gaat. Ik zie hier wel een beetje tegen op aangezien ik met de meiden een hele hechte band heb opgebouwd.

Na woensdag begint dan mijn welverdiende vakantie. Met kerst start ik in Mirissa en hierna ga ik met Sameera, Hetty en zijn dochter Menick een roadtrip doen van zes dagen door veel culturele plekken in Sri Lanka. Ik kijk hier heel erg naar uit en heb er super veel zin in! Met oud en nieuw zoeken Jeske en ik elkaar weer op om dit samen te vieren, waarschijnlijk aan de mooie oostkust van Sri Lanka.

Dit waren mijn belevenissen en ervaringen weer van de afgelopen twee weken. Ik kijk weer uit naar jullie reacties en wens iedereen alvast hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!

Liefs en groetjes uit Sri Lanka














  • 20 December 2015 - 21:42

    Ivonne Pot :

    hey eva,, opnieuw weer heel veel gedaan lees ik.
    je vermaakt je prima ... de meiden hier zeiden ook al van een foto te zien.. dat je zo bruin geworden bent .. maar nog steeds een verschil met de inwoners zelf haahaa...
    we wensen je een hele fijne afsluitende week toe waar je bent.. en daarna een hele leuke roadtrip./vakantie.. geniet ervan.
    voor je het weet kom je al weer terug naar ons koude (?)kikkerlandje...alhoewel , het is hier ook behoorlijk warm met 13 graden.
    fijne kerst gewenst en een knallende jaarwisseling
    liefs en groeten van ons allemaal.
    ivonne, peter , annemarie en michelle ( die mist je nog wel het meest van ons )

  • 21 December 2015 - 07:45

    Sanne:

    Hee eefje,

    Superleuk verslag weer! De laatste periode is nu echt aangebroken. Succes nog even met het blokken en geniet daarna maar van een hopelijk mooi afscheid en een nog betere roadtrip en oud en nieuw! :)

    xx

  • 22 December 2015 - 16:07

    Nathalie:

    Ahhh.... genoeg gedaan, genoeg te doen!
    Super!

    Goede dagen gewenst, en tot snel dan maar ( later..)
    ; )

    Greetings Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Galle

Sri Lanka

-

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2016

Time flies, het einde is in zicht

15 Januari 2016

Kerstmis en de roadtrip met de Srilankanen

20 December 2015

Afscheid stage en meer!

06 December 2015

Butkanda

29 November 2015

Mirissa

Actief sinds 07 Sept. 2015
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 7095

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 21 Januari 2016

Sri Lanka

Landen bezocht: