Kerstmis en de roadtrip met de Srilankanen - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu Kerstmis en de roadtrip met de Srilankanen - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van evaheetkamp - WaarBenJij.nu

Kerstmis en de roadtrip met de Srilankanen

Door: Eva Heetkamp

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2016 | Sri Lanka, Sri Lanka

Hoi allemaal,
Nu heb ik eindelijk weer tijd om iets van me te laten horen en mijn vakantieverhalen met jullie te delen! Ik heb in de afgelopen weken weer veel dingen gezien en meegemaakt!

23 december heb ik de jongens en de meiden gedag gezegd van Hellabeem die lekker gingen genieten van hun welverdiende vakantie. In eerste instantie zou dit de laatste keer zijn dat ik de meiden zag. Dit was dan ook een erg emotioneel afscheid. Geloof me, als ze allemaal om je heen staan te huilen dan kun je het zelf ook niet meer drooghouden ;)
Later hoorde ik dat de meidengroep hun naaicursus nog moet afmaken en de laatste twee dagen voordat wij weggaan nog terugkomen op Hellabeem. Dus die zien we toch nog even voor vertrek!

De 24e ben ik alleen op stap gegaan naar Mirissa om daar kerstmis door te brengen. Hier verbleef ik in een backpackersguesthouse wat erg simpel was, maar wel lekker goedkoop!
Met kerst heb ik veel leuke mensen ontmoet waaronder een meisje uit Singapore. Zij is al 2,5 jaar niet thuis geweest en reist de hele wereld rond met haar backpack. Dit is iets wat ook wel op mijn bucketlist komt te staan voor later:) Het is leuk dat er in Mirissa zoveel backpackers zijn en contact maken erg gemakkelijk gaat. In Nederland zou niet zomaar iemand aan mij vragen om bij diegene aan tafel te gaan zitten tijdens het eten haha. Er waren leuke feestjes en de hele boulevard aan het strand was versierd met lichtjes en kerstbomen zodat je toch nog een beetje een kerstgevoel had. Dit voelde wel een beetje gek aangezien ik normaal met kerst in een dikke trui voor de kachel zit en je hier met een cocktailtje aan het strand jezelf vermaakte tijdens een beachparty haha!

Tweede kerstdag werd ik vroeg opgehaald door Sameera met de auto om aan onze roadtrip te beginnen. Eerst reden we naar de familie Hettige om Hettie, Menick en Hema op te halen. De vrouw van Hettie wilde zo graag mee en de mannen vonden dat wel handig want dan kon zij mooi het eten maken! We begonnen onze tocht in Ella, een plaatsje in de bergen met erg mooie uitzichten op de vele theeplantages. Hier hebben wij een waterval bezocht en een oude brug waar trein rails overheen liggen. We hadden geluk, want net op het moment dat we aankwamen kwam er een trein aan waardoor je mooie kiekjes kan schieten. Helaas heeft de camera van Lotte het begeven op het moment dat ik een foto wilde maken, ik denk dat de lens het mooie landschap niet aan kon ;)
Gelukkig had ik nog mijn vertrouwde telefoontje die deze ellende nog enigszins kon verhelpen.

De volgende dag zijn we naar Kandy gegaan, hier hebben we het Pinnewala olifanten weeshuis bezocht. Dit gaf mij toch wel een beetje een dubbel gevoel. Het weeshuis is opgericht om olifanten te helpen, maar aan de andere kant zitten ze nog vast aan kettingen en krijgen ze per dag wel meer dan 1000 toeristen op hun dak die leuke foto's willen maken. Vanwege de drukte in Kandy zijn we die avond gelijk doorgereden naar onze slaapplek. Dit was bij een sri lankaanse familie thuis die de Hettige familie kende. Het was een erg leuk huisje in de bergen en de mensen waren erg gastvrij en vriendelijk.

De volgende ochtend waren ze helaas niet meer zo vriendelijk en werd er om half 6 's ochtends de tv aan gezet met een hels lawaai. Ik kon hier natuurlijk niet meer van slapen en zat al lekker om 6 uur aan mijn kopje thee. De mensen hier staan hier trouwens altijd vroeg op, het is voor hun heel normaal om dan lawaai te maken en geen rekening te houden met mensen die nog slapen ahum...

De volgende ochtend hebben we de tempel of tooth in Kandy bezocht waar jawel de echte tand van lord Buddha ligt. Hierna zijn we doorgereden naar Sigiriya waar je een enorme rots kunt beklimmen met een prachtig uitzicht. Omdat het erg prijzig was, wilde ik zeker weten of we naar de top konden klimmen. Van Jeske had ik namelijk gehoord dat ze door de drukte en de regen niet naar boven konden klimmen, daar gaat je dertig euro (dit is voor Sri Lankaanse begrippen erg veel geld). Gelukkig zag het er rustig uit en zijn we met z'n allen naar boven gegaan. Hema, Menick en ik zijn vooruitgelopen omdat Hetty vanwege zijn CVA die hij heeft gehad moeilijk kan lopen en de klim niet ging maken. Toen we op de top waren konden we genieten van een prachtig uitzicht. Omdat de lucht er niet zo stralend blauw meer uitzag besloten we om terug te gaan. Toen ik mijn naam hoorde keek ik verbaasd op, daar stonden Hetty en Sameera boven op de top van de rots. Wat ben ik trots op Hetty, wat een doorzetter die ondanks zijn beperking toch dat hele eind naar boven is geklommen!

De terugweg merkte ik toch wel even dat ik de afgelopen maanden niet meer heb gesport, mijn benen trilden en mijn spieren verzuurden wat niet zo prettig was. Gelukkig gaat de terugweg altijd sneller dan de heenweg en waren we snel weer beneden. Diezelfde dag zijn we doorgereden naar ons guesthouse in Dambulla waar we die volgende ochtend de grave tempels hebben bezocht. Dit was een grottempel waar verschillende beelden stonden die allemaal uit dezelfde steen zijn gemaakt. Dit was erg leuk en indrukwekkend om te zien.

Anuradaphura was de volgende plaats die op de planning stond. Omdat het heel hard regende zijn we eerst naar ons guesthouse gereden. We hebben hier in totaal drie monumenten bezocht. Twee enorme stupa's en een heilige boom van buddha. Door al dat reizen, klimmen, vroeg opstaan en het doorbrengen met een Sri Lankaanse familie wordt je heel erg moe. Ik was dan ook blij om even gezellig met vriendinnen te skypen en alleen op mijn kamer te zitten!

De dertigste zijn we naar Polonnaruwa gereisd om daar te dag te beginnen met een safari. Ik was erg enthousiast want normaal gesproken kun je in dit nationaal park heel veel olifanten zien. Wat was ik chagrijnig toen ik de jeep uit kwam en we gewoon geen één olifant hadden gespot. Ook kwam er toen nog een stel aan die vijf minuten later waren dan ons en wel olifanten hadden gezien wat mijn humeur natuurlijk al helemaal verpeste. De man van de safari vertelde ons een aantal plekjes waar je ze kon spotten, maar helaas hebben we maar één olifant vanaf de weg gezien. Die middag was het plan om de ruïnes in Pollonaruwa te bezoeken, maar omdat ik blank ben en geen ticket had werden we teruggestuurd. Een ticket koste maar liefst 20 euro, wat ik op dat moment echt geen zin had om te betalen. Uiteindelijk ben ik stiekem voor een euro of 8 naar binnen gesmokkeld door iemand die daar werkte. Ik moest wachten tot de vrouwen weg waren en heel sneaky naar binnen glippen wat erg grappig was om te doen.
De ruïnes waren erg oud en mooi om te zien en gelukkig ben ik niet betrapt want anders had ik een boete moeten betalen;)

Op oudjaarsdag zijn we vroeg vertrokken richting Kandy, waar Jeske al was. Hier gaan we samen oud en nieuw vieren!

Het was een erg leuke roadtrip en ik heb veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Wel is het erg vermoeiend om zes dagen lang met een Sri Lankaanse familie op te trekken. Je merkt heel erg de cultuurverschillen en hebt weinig privacy. Ook ben ik blij dat ik weer westers mag eten want aan rice and curry hoef ik voorlopig niet meer te denken bleeeh..

De andere helft van het verslag komt in de komende dagen aangezien ik jullie anders opstapel met wel heel veel leeswerk!

Liefs Eva













  • 16 Januari 2016 - 10:03

    Marcel:

    Hallo Eva,
    weer een mooi verhaal! Veel plezier nog de laatste week en alvast een goede en veilige thuisreis gewenst.

    Groetjes, Pa

  • 16 Januari 2016 - 14:35

    Jamie:

    Het was weer erg leuk om over je avonturen te lezen. Geniet nog lekker van je laatste weekje en tot snel! Heel veel liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Sri Lanka

Sri Lanka

-

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2016

Time flies, het einde is in zicht

15 Januari 2016

Kerstmis en de roadtrip met de Srilankanen

20 December 2015

Afscheid stage en meer!

06 December 2015

Butkanda

29 November 2015

Mirissa

Actief sinds 07 Sept. 2015
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 7098

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 21 Januari 2016

Sri Lanka

Landen bezocht: